måndag 21 oktober 2019

Investmentbolag

Efter att vi nu hållit på med utdelningsaktier i snart ett års tid märker man att jag/vi hela tiden får nya tankar, idéer och strategier. Det finns ju en enorm kunskap därute att inhämta genom bloggar, på Instagram och genom poddar. Sedan vi började att investera pengar i utdelningsaktier har jag granskat andras portföljer och en stor gemensam nämnare som jag funnit är att många har investmentbolag som grund i sina portföljer (även undertecknad). Vi investerade i ett tidigt skede i både Latour och Investor där den senare tror jag utgör över 10 procent av portföljen. Men det jag också märkt är att flera andra investerare har en grund på 3-4 Investmentbolag för att bygga en stabil grund i sina portföljer.
En bra diversifierad portfölj är att föredra då portföljen inte blir lika känslig om ett enskilt bolag går dåligt. Med detta sagt så började jag att leta efter Investmentbolag enligt följande kriterier ha utdelning, ha starkt eget kapital och ha innehav som gör att min portfölj diversifieras. Utifrån ovanstående kriterier började jag att granska flera svenska investmentbolag.

Första bolaget som jag valde att plocka in var Industrivärden C, deras tre största innehav är:
Sandvik - 23% (Industri)
Volvo A - 21% (Industri)
Essity A - 18% (Konsument, stabil).

Källa: Industrivarden.se (191118)

Andra bolaget som jag valde att plocka in var Svolder B, deras tre största innehav är:
Garo - 13&% (Industri)
Troax - 9,7% (Industri)
Platzer Fastigheter 9,5% (Fastigheter)

Källa: http://svolder.se/aktieportfoljen/ (191118)

Att jag valde att plocka in dessa två Investmentbolag beror framförallt mot deras placeringar inom industrin och konsumentvaror. Båda dessa två bolag har en relativt stor del av sina innehav i just ovanstående sektorer.
Det var också ett plus att Industrivärlden har en stor post i Volvo ett bolag som jag finner intressant och har sneglat på att plocka in till min portfölj. Tanken med dessa köp är ju att äga dessa bolag långsiktigt med en tidshorisont på 10+ år. Förhoppningsvis kan dessa bolag bidra med lite stabilitet i portföljen samt en fin utdelning och kursutveckling över tid.

Det var allt för denna gång, på återseende med oktober rapporten i början på november.
/ Utdelningsfamiljen

2 kommentarer:

  1. Trevligt inlägg! Kör också en del investmentbolag i grunden men även Xact högutdelande. Blir nästan som ett investmentbolag med stor riskspridning :)

    Skicka gärna ett mail till mig på frihetsgud@gmail.com

    SvaraRadera
  2. Stor tack, kul att höra! Jag har sett att en hel del har Xact i sina portföljer. Hur mycket i DA har den? Samt hur stor är avgiften i och med att det är en förvaltad fond?

    Tack på förhand/ Utdelningsfamiljen

    SvaraRadera

Portföljerna i februari månad, 2020!

Årets andra månad är nu avslutad och den slutade ner rätt så kraftigt på grund av på en ökad Corona-oro! Börsen tappade hela den fina uppgån...