söndag 2 juni 2019

Portföljen maj månad, 2019.

Då var det dags för mitt första inlägg på denna nystartade blogg om mitt och min familjs sparande i utdelningsaktier. Förhoppningsvis är detta ett första av många inlägg framöver.

Maj månad har varit en månad med en stadig nedgång i min portfölj till följd av de breda kursnedgångarna både på den inhemska marknaden men också globalt. Jag ligger dock fortfarande 10,10 procent plus på årsbasis, som är något bättre en OMXS30 vilket jag är nöjd över.

Utdelningarna i maj uppgick till 1081 kr och utdelningssumman totalt under året uppgår till 2634 kr. Jag är nu lite mer en halvvägs till mitt mål på 4800 kr under 2019. Ett mål som jag tror kommer bli svårt att uppnå då jag just nu är hemma och är föräldraledig till vår dotter. Det är en alldeles fantastisk tid här hemma men för ens sparande så är det ju inte lika gynnsamt.
Jag återinvesterar hela tiden utdelningarna som trillar in samt ytterligare någon tusenlapp. Denna summa kommer givetvis att öka markant när jag återgår till mitt arbete under hösten.

Nu till bloggens namn utdelningsfamiljen så är det precis som det låter, att ni kommer att få följa mitt, min dotters samt min sambo precis påbörjade sparande i utdelningsaktier.
Vi har en förhoppning om att vi som familj ska kunna spara åtminstone 10 000 kr i månaden utdelningsaktier.

Månadens köp bestod av 20 stycken Hemfosa Fastigheter för 1669 kr (83,45 styck). I rådande läge på marknaden så kändes det bra att utöka mitt innehav i denna stabila fastighetsaktie.
Jag har också utökat mitt innehav i Scandic hotells group. 20 stycken till en summa av 1555 kr (77,75 styck).

I min dotters portfölj så har hon köpt in 9 st Resurs holding för 504 kr (56,10 styck). Denna bankaktie hoppas jag på i framtiden att den ska kunna fortsätta ge en stabil utdelning men också en fin kursuppgång från nuvarande nivåer. Jag har även utökat hennes innehav i Klövern med 25 stycken för 348,95 kr (13,95 styck).

Jag skulle även vilja utöka mitt innehav i mina amerikanska och kanadensiska månadsutdelare för att få en stadig grund att stå på varje månad i utdelningar. Men detta får vänta tills det kommer in nya cash på kontot.

På återseende/ Utdelningsfamiljen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Portföljerna i februari månad, 2020!

Årets andra månad är nu avslutad och den slutade ner rätt så kraftigt på grund av på en ökad Corona-oro! Börsen tappade hela den fina uppgån...