måndag 19 augusti 2019

Omstrukturering och nya inköp i portföljerna

Förra veckan var nog en av det svajigare veckorna vi haft på börsen på väldigt länge. Oro för handelskriget och räntan gjorde att de lyste rött från måndag till torsdag på familjens konton. På fredag kom en rekyl upp igen vilket medförde att förlusten inte blev lika stor som först befarat.

En omstruktureringen som jag gjort i min egna portfölj är att jag sålt av mitt innehav i Maha Energy som fanns på mitt egna ISK-utdelningskonto. Den största anledningen till att jag valde att sälja detta innehav är framförallt för att de inte har utdelningar. Nummer två är att man inte riktigt lyckats infria det högt ställda förväntningarna angående försäljning och produktion som marknaden har.Jag tror fortfarande på bolaget i längden så jag har kvar en position i bolaget på mitt "raketkonto" som jag har på Avanza.
Denna försäljning gjorde att jag frigjorde i mina mått sett ett hyfsat kapital (cirka 8000 kr), detta gjorde att jag kunde fylla på i mina andra innehav. Jag fyllde på mina innehav i Swedbank, Dedicare, Resurs, Latour och eWork Group. 10 Swedbank aktier inhandlades till ett snittpris av 126,70 kr. 20 stycken Dedicare inhandlades till ett snittpris av 43,60 kr. 30 stycken Resurs inhandlades till ett snittpris av 53,55 kr. 10 stycken eWork Group inhandlades till ett snittpris av 71,50 kr. Det största köpet stod Latour för då jag köpte 25 aktier till ett snittpris av 126,80 kr.

Inköp till de övriga portföljerna i familjen har varit att sambon tagit in Hemfosa fastigheter till sin portfölj. Ett oerhört litet inköp då hon enbart köpte 4 aktier till ett snittpris av 91,40 kr men i och med att man handlar courtagefritt upp till 50 000 kr i insatt kapital på Avanza så är det bara att småhandla. Även Dotterns portfölj har varit lite shoppingsugen och inhandlat 16 aktier i Resurs till ett snittpris av 53,35 kr. Just nu så är det ju min personliga favorit i banksektorn då flera av storbankerna går svajiga tider till mötes med tanke på penningtvättsutredningarna som duggar tätt.

Måste ju också avsluta med att det är en oerhört skön start på börsen måndag vecka 34 då nästintill samtliga bolag i våra portföljer lyser blått :)

På återseende/ Utdelningsfamiljen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Portföljerna i februari månad, 2020!

Årets andra månad är nu avslutad och den slutade ner rätt så kraftigt på grund av på en ökad Corona-oro! Börsen tappade hela den fina uppgån...