torsdag 1 augusti 2019

Portföljerna i juli månad, 2019.

Då var juli månad till ända och det var dags för en rapport från portföljerna och vårt sparande. Igår så firade vi dotterns ettårsdag, rätt sjukt hur fort tiden går. Var inte alltför längesen man höll i henne och hon vägde strax under 2500 gram och man trodde att hon skulle gå sönder när man höll i henne. Men hon höll ett helt år och hon har verkligen förgyllt vår tillvaro här hemma. Hon har ju redan som ettåring jobbat in lite utdelningar och många mer ska det bli innan hon svävar ut i livet!

Så till portföljernas utveckling och utdelningar. Månadens utdelningar uppgick 84 kronor. 

Utdelningarna kom enligt nedan (mina portföljer):

Northwest Healthcare Properties REIT 14 kr
Gladstone Investment 5 kr
Hemfosa 43 kr
Realty Income Corp 4 kr
Dream Global Reit 3 kr

Dotterns portfölj:

Klövern 6 kr
Hemfosa 8 kr

Juli har utdelningsmässigt varit min sämsta månad hittills i år. Till nästa år i juli hoppas jag att jag utökat så pass mycket i mina månadsutdelare att utdelningen åtminstone kan komma upp i ett par hundralappar. Även augusti och september kommer generera oerhört dåligt på utdelningsfronten. Nästa månad att se framemot utbildningsmässigt är oktober som kommer ge en återbäring någonstans mellan 1100 - 1200 beroende på kommande inköp.
Totalt under de sju första månaderna i år har portföljerna inbringat  3018 kronor i utdelning.

Det totala innehavet i samtliga portföljer uppgår nu till 140 271 kr minus lånade pengar (19 933 kr) = 120 338 kr. Vi närmar oss målet om att totalt ha 150 000 kr investerat i utdelningsaktier när året är slut. Ifall inte börsen börjar att backa med 10-tals procent så kommer vi att klara detta mål med råge.
Portföljen har under juli månad presterat bra i förhållande till jämförbara index! Får hoppas att det kan se ut på liknande sätt även under hösten.

Procentuell ökning under juli månad.

Det har också blivit lite nya inköp i två av portföljerna. Sambon har utökat sitt innehav i Investor. Även i min portfölj har det inhandlats Investor. Jag har även utökat innehavet i två av mina månadsutdelare Northwest Healthcare Properties (18 aktier till ett snittpris av 11,82 cad) samt i Gladstone Investment  Corp  (12 aktier till ett snittpris av 11,25 usd).
Mitt innehav i Resurs har även utökats med 10 aktier till ett snittpris av 55,55 kr.

Såväl sambons samt dotterns portfölj har lite pengar kvar att investera denna månaden så håll utkik här på bloggen så kommer en uppdatering kring detta.

På återseende/ Utdelningsfamiljen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Portföljerna i februari månad, 2020!

Årets andra månad är nu avslutad och den slutade ner rätt så kraftigt på grund av på en ökad Corona-oro! Börsen tappade hela den fina uppgån...