lördag 31 augusti 2019

Portföljerna i augusti månad, 2019

Nu är sommaren verkligen över och hösten är i antågande. Detta märker man av framförallt av på kvällar och nätter då temperaturen börjat sjunka betydligt mer. Sambon är i full gång med jobb+praktik så blir 100%+100% för henne  just nu vilket gör att jag och vår dotter har mycket egentid tillsammans. Det blir en hel del barnvagns rullande med ekonomipoddar i lurarna. Just nu så lyssnar man för fullt på avsnitt av såväl Börspodden (https://borspodden.se/) som Pengarpodden (https://poddtoppen.se/podcast/1445674811/pengarpodden) ! Två riktigt bra poddar som jag verkligen kan rekommendera till er läsare. Kan ju även gladeligen meddela att vår dotter diggar Börspoddens intro :) !

Utifrån börsklimatet just nu så verkar det bli en rätt så grådassig höst med en hel del nedgång. Känns som att det helt beror på vad Trumpen twittrar om ifall vi får se blåa alternativt röda siffror på börsen i höst, vi lär bli varse detta.
Augusti har utdelningsmässigt varit min näst sämsta månad hittills i år. Totalt blev det 50 kr i utdelning denna månad. Även september kommer generera oerhört dåligt på utdelningsfronten. Precis som jag skrev i juli så är Oktober nästa månad att se framemot utbildningsmässigt då den bör ge en återbäring någonstans mellan 1100 - 1200 beroende på kommande inköp.
Totalt under de åtta första månaderna i år har samtliga portföljer inbringat  3365 kronor i utdelning.

Skön utveckling i procent från förra årets utdelningar!


Utdelningarna kom enligt nedan:


Min portfölj:

Northwest Healthcare Properties REIT 23 kr
Gladstone Investment 12 kr
Realty Income Corp 4 kr
Dream Global Reit 3 kr
Selvaag Bolig 8 kr

Dotterns portfölj:

Inga utdelningar denna månad.

Sambons portfölj:

Inga utdelningar denna månad.


Det totala innehavet i samtliga portföljer uppgår nu till 142 095 kr minus lånade pengar (19880 kr) = 122 215 kr. Det är tack vare nya insättningar ett nytt "all time high" för familjens portföljer! Trots att själva innehaven vi har har backat med ett par tusenlappar. Det som ändå är skönt är att man inte drabbas av panik utan jag vet att jag är långsiktig i de bolag som finns i familjens portföljer, sparhorisonten i våra portföljer är 15 år eller mer vilket gör mig lugn.
Jag måste också tyvärr erkänna att vi inte riktigt kommit upp i 10 000 kr i insatt kapital (varje månad) de senaste månaderna tyvärr. Det beror framförallt på att jag är föräldraledig och vi vill spara så många dagar som möjligt för framtiden. Vilket gör att min inkomst just nu inte är särskilt fet. Jag kommer att börja jobba igen november detta år så vår förhoppning är att vi då kommer upp i vår målsumma varje månad, så att vi kan avsluta året på topp!

Hur portföljerna har gått i augusti, tyvärr röda siffror.

Det har också blivit lite nya inköp i samtliga portföljer. I min egna portfölj så har jag utökat mina innehav i Telia. Det blev 20 nya Teliaaktier till ett snittpris av 40,85 kr.

Dotterns portfölj tog in en ny aktie. Även hennes portfölj innehåller nu den stabila utdelaren Telia. Hon köpte in 11 aktier till ett snittpris av 40,85 kr.

Sambons portfölj gjorde ett gäng inköp i och med löning. Bolagen som inhandlades var Investor, Hemfosa Fastigheter, eWork, Thule och Castellum. Mer om sambons inköp finns att läsa om på vårt nystartade Instagram där jag så ofta som möjligt publicerar kring nya investeringar samt inkomna utdelningar. Följ oss gärna där! https://www.instagram.com/utdelningsfamiljen/?hl=sv

På återseende/ Utdelningsfamiljen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Portföljerna i februari månad, 2020!

Årets andra månad är nu avslutad och den slutade ner rätt så kraftigt på grund av på en ökad Corona-oro! Börsen tappade hela den fina uppgån...